באש ובמים

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

תכירו את האנשים שמאחורי הביצוע: בכל מזג אוויר ובכל משבר, אושרה צרויה ימין, ארז שטרית וכפיר קריסי עובדים מאחורי הקלעים ומסביב לשעון. בראיון בלעדי לסקופ, מספר הצוות שמנצח על כל רגע ורגע ומוצא פתרון לכל תקלה, על העשייה האינטנסיבית והאהבה לעיר | מילן מועלם


ראש העיר תומר גלאם הוא שעמד השבוע בפרונט בתקשורת וברשתות החברתיות וניהל מלמעלה את המשבר שפקד את העיר בקריסת המצוק, ההצפות ודליפת הגז מקצא"א. 

בפועל, מי שנמצאים בכל משבר, בכל סיטואציה ובכל בעיה, בחום, בקור, בכל עונות השנה והמשברים הם עובדי העירייה המסורים. 

תכירו את אושרה צרויה ימין, ארז שטרית וכפיר כריסי, האחראיים בפועל על ניהול המשבר המורכב שפקד בסוף השבוע שעבר את העיר. 

צרויה ימין, מנהלת אגף הדוברות והשירות, עושה את עבודתה לרוב מאחורי הקלעים. היא נמנעת מלהיחשף ומניעה בעוצמה את המערכת. בשעות הלילה של אירוע הגשם האחרון בעיר, קיבל המוקד העירוני 288 פניות מתושבים. לשם השוואה, בלילה רגוע מקבל המוקד כ-20 פניות בלבד. צרויה ימין הייתה שם כדי לוודא שהפניות מטופלות במקצועיות ואדיבות.

אושרה צרויה ימין | סיון מטודי

כיצג נערכתם למזג האוויר הקיצוני? 

"יש לנו נוהל חירום מאוד מפורט. כל מנהל אגף יודע מה תפקידו בשעת חירום ויש שיתוף פעולה יוצא דופן בין כל האגפים. הסנכרון חשוב מאוד להצלחת המשימה. ברגע שאנחנו מקבלים הודעה על צפי למזג אוויר קיצון אנחנו כבר מתחילים להיערך. כולם מבצעים תגבור והיערכות בהתאם לתחזית.

ראש העיר כינס ישיבה ונתן הנחיות ברורות. ירדנו לפרטים הקטנים, אם זה הנקודות החמות, הצבת מחסומים ומשאבות וסגירת צירים שיש בהם סכנה. אנחנו מפיקים לקחים מכל אירוע ועושים הכל כדי להשתפר ממצב חירום אחד לשני".

איך תופעל המוקד בלילה הסוער? 

"תגברנו כח אדם כדי שיהיה מענה מהיר. ההנחיה שלי ושל אריה אוחיון מנהל המוקד שעושה עבודה מדהימה, הייתה לזהות את פניית הזהב שקשורה לחיי אדם. יש תושבים שפונים אלינו במקום לפנות לכב"ה או מד"א ואנחנו לא מפנים אותו אלא פונים אליהם בעצמנו. כשיש אירוע חירום אנחנו צריכים לזהות ולעשות תעדוף לפניות. הצוות הונחה לתחקר כמה שיותר את הפונים כדי שנוכל לתת את המידע לצוותים בשטח ולעזור להם לקבל החלטות. ראש העיר מודע לכל פניה שמתקבלת וחשוב לו לדעת שנגענו בכולם".

מה היו התגובות שקיבלתם ביום שאחרי? 

"עצם פניית תושבים למוקד היא הבעת אמון במערכת. אנחנו מקבלים מכתבי תודה ועורכים סקרים של שביעות רצון כדי לדעת איפה היינו טובים ואיפה פחות. עשינו הכל בשיתוף מנהלי האגפים כדי שהתושב יקום בבוקר ולא ירגיש שקרה משהו. השתדלנו לאפשר חזרה לשגרה כמה שיותר מהר. קיבלנו 288 פניות ומתוכם נענו למעלה מ-90%. זה נתון מחמיא לעבודת המוקד". 

                      🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸

את כפיר כריסי, הצעיר הכריזמטי, אין כמעט אחד שלא מכיר. כריסי, סגן מנהל אגף שפ"ע, תמיד זמין לפניות התושבים ועובד בזריזות ככל הניתן כדי לטפל בכל פניה בשוטף ובחירום. 

בליל רביעי שהה כריסי עם הצוותים שלו בכל שכונות העיר ודאג להחזיר את הסדר והניקיון לרחובות גם ביום שאחרי הסערה. 

"לפני הכל אציין שלא אני אחראי על הנעשה בשטח אלא כולנו. לפני כל סערה אנחנו מכנסים ישיבה באגף שפ"ע ועובדים בשיתוף פעולה מלא עם ראש העיר וכל האגפים. נערכנו בשטח כבר כשקיבלנו את ההתראה על מזג האוויר הקיצון אם זה בקשירת גגות, פחים, ניקיון קולטנים ועוד. אחרי האירוע גם דאגנו להחזיר את הניקיון וביצענו כל מה שצריך כדי שהעיר תחזור לשגרה. אני חייב לציין שקיבלנו את כל המשאבים שנדרשו כדי לתפעל את האירוע בצורה הטובה ביותר". 

איך בא לידי ביטוי שיתוף הפעולה בין כל מנהלי האגפים

"אנחנו מקבלים פניות מהמוקד, ראש העיר איתנו בשטח מוביל ושותף לכל המשימות. אנחנו תמיד משתדלים להיות ראשונים בשטח מטעם העירייה. כל המכלולים משתפים פעולה ומתואמים בינהם גם בשטח ולא רק השלושה שמופיעים בכתבה ואת זה חשוב לציין".

כפיר כריסי

אתם נתקלים גם בחוסר שביעות רצון? 

"אנחנו משתדלים לרצות את כולם אבל ריאלית, במצב חירום אי אפשר שכולם יהיו מרוצים. תמיד יהיה את זה שיתלונן אבל הוא לא יודע שלפניו אנחנו עסוקים בטיפול בהצלת חיים שזה חשוב יותר מגינה מוצפת. המוקד יודע לעשות לנו סדר ואנחנו באמת משתדלים להגיע לכולם. אם לא הגענו למישהו זה בטח לא בכוונה. כשיורד גשם חזק, אי אפשר לעצור את הגשם אלא רק לנסות ולטפל בהשלכות. תמיד יש רצון לרצות את התושבים". 

                    🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸

עיריית אשקלון למודת ההתמודדות עם החירום בנושא האתגר הביטחוני, מתרגמת הלכה למעשה את הידע גם בהתמודדות עם אתגר ההצפות. הגעתו של ארז שטרית מנהל אגף בטחון וחירום, עם נסיונו העשיר בחירום בארץ ובחו"ל, העשירה את קבוצת המנהלים בעירייה בנסיון וידע נוסף. 

"יש ארבעה אגפים שמנהלים את מצבי החירום ומעל הכל יש את ראש העיר. התפיסה בעיר מנוהלת נכון. אנחנו כל שנה מפיקים לקחים מהשנה החולפת. היינו רוצים לקבל תקציב של אזור מוכה אסון אבל אנחנו ריאליים וזה לא יקרה אז מעונה לעונה אנחנו מסמנים את המוקדים הבוערים ומטפלים. אתן לדוגמא את שדרות ירושלים, ציר מרכזי שהיה מוצף מידי שנה. ראש העיר אמר שלא הגיוני שיהיו הצפות בברנע ובקיץ 2019 עבדנו שם ועובדה שאין הצפות יותר. דוגמא נוספת היא החניון ברחוב הכרמל. שמעון זליג יחד עם מנהל הנדסה ביצעו שדרוג תשתית באזור ודאגו שהמים שהתנקזו בעבר בחניון, יזרמו לים. השלב הבא הוא בדיקה לעומק של שכונת אגמים. יש שם נקודה בעייתית ונבדוק מה קורה שם", מסביר שטרית.

ארז שטרית

אתם משקיעים גם מאמצים בפתרון בעיות בטווח הקצר והמיידי כדי למנוע פגיעה בחיי אדם. איך זה מתבצע לפני שמתקרבת סופה ואחריה? 

"לפני שבועיים השתתפתי עם ראש העיר בוועדה בכנסת של ח"כ מיקי חיימוביץ' ודיברו שם על התמודדות מול הצפות. הביאו את אשקלון כדוגמא לעיר שלא מרימה ידיים. כשנכנסת התראה על מערכת גשם קיצונית אנחנו נערכים בפן ההסברתי, נכנסים אפילו לבתים ובתי עסק כדי להציע עזרה לאנשים. קיבלנו על כך המון פידבקים ותודות כי זה מעשה לא טריויאלי. אגף הרווחה מיפה את כל דרי הרחוב ודאג להם, אלה דברים שלא קורים במקומות אחרים. ירדנו לרזולוציות הכי קטנות. אנחנו מייצרים כוננויות ומציבים עובדים בשטח, מחכים לגשם. כשהרחובות עולים זה קורה בכמה דקות ואז נהגים שנכנסים לכביש עשויים למצוא עצמם זקוקים לחילוץ ואם לא זה יכול לעלות בחיי אדם. אלה רק חלק מהדוגמאות לפעולות בחירום". 

אחת ולתמיד, למה יש הצפות בעיר? 

"העיר בנויה על תשתיות שיכולות לנקז שלושים מ"מ גשם ביממה אלא שהשינוי האקלימי מורגש מאוד בערי החוף ובשבוע שעבר ירדו מעל 100 מ"מ ביממה. זה פי 3 ממה שמערכת תקינה יכולה להכיל וזה אומר שגם אם עשית הכל נכון, יהיו הצפות".