יובל זוזט: "גאווה עצומה לכל העוסקים במלאכת הקודש" 

ראש מנהל חינוך בראיון ראשון אחרי הזכיה בפרס החינוך הארצי: "מערכת החינוך עברה מהפכה של ממש, המשפחה שלי היא מקור הכח" | מילן מועלם | צילום: סיון מטודי, אלדד עובדיה 
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Share on print

לראשונה בתלודותיה, אשקלון זכתה בשבוע שעבר בפרס החינוך הארצי שהוענק לה על ידי שר החינוך היוצא, יואב גלנט.

הזכייה הגיעה אחרי תהליך של מספר חודשים, במהלכם בחנו אנשי המשרש את מערכת החינוך העירונית, שמתמודדת באופן קבוע עם הפסקות לימודים בעקבות הלחימה מול עזה ועברה גם שנה מטלטלת במיוחד עם נגיף הקורונה.

משרד החינוך מעניק מידי שנה את הפרס היוקרתי על השקעה, איכות ומצוינות בעשייה החינוכית, לרשויות שבלטו בביצוע תהליכים ייחודיים, חדשניים ופורצי דרך ביישובם ונתנו משקל רב להשקעה בחינוך והשנה כאמור, זכתה אשקלון.

לצד ראש העיר, תומר גלאם, ששם את החינוך בראש רשימת המטלות החשובות, נמצא יובל זוזט, ראש מנהל חינוך בחמש השנים האחרונות. זוזט שנמצא במנהל כבר 24 שנים סיפר בראיון לסקופ על תחושת הגאווה והסיפוק.

יובל, ברכות על ההישג. זאת הזכייה המשמעותית שלך בתפקיד? 

"אכן, זאת הזכייה המשמעותית שלי, של ראש העיר ושל כל העיר אשקלון לראשונה בתולדות העיר, גאווה עצומה לכל העוסקים במלאכת הקודש, חינוך ילדי העיר היקרים שלנו".

למה דווקא אשקלון לדעתך?

"מערכת החינוך באשקלון עברה מהפך של ממש בשנים האחרונות בכל התחומים: הסדרה פדגוגית בכל שכבות הגיל, עלייה משמעותית בזכאות לבגרות ובינוי עשרות מוסדות חינוך. בנוסף לכך,דווקא בגלל שהיו לנו סיבות אובייקטיביות לא להצליח, כמו האתגר הביטחוני והקורונה כל המנהלים והעובדים במינהל חינוך ותנו"ס מנהלות ומנהלי בתי הספר ועובדי המינהלה, הגננות וצוותי החינוך, שינסו מותניים והיו שותפים לתהליכים המדהימים במערכת החינוך. בזכות האמונה בדרך, ההשקעה וההתמדה הבלתי מתפשרת אשקלון זכתה בפרס חשוב זה".

לאורך זמן, מה השינויים שרצית להוביל והצלחת במערכת החינוך?

"בראש ובראשונה, כפי שראש העיר אומר מעל כל במה: חינוך לערכים. אשקלון ניצבת במקום הראשון בזכאות לבגרות חברתית – 87%. כאן המקום להודות לצוותי החינוך ולגב' דפנה ביטון, מנהלת אגף תנ"וס. הכלה והתמדה אשקלון הגיעה למעל 90% בפרמטר ההתמדה, עד לפני 4 שנים אחוז ההתמדה היה 68%. זכאות לבגרות, 84.6% ,נכון לתמונה החינוכית האחרונה, מספר הזכאים הגבוה ביותר בתולדות מערכת החינוך בעיר.נשירת תלמידים, 0.8% בין הנמוכים בארץ. החינוך הקדם יסודי באשקלון פועל להתאמת עבודת הגנים למאה ה-21 מתוך תפיסה הוליסטית, מבוססת ערכים המקדמת תרבות שיח ואוריינות. מטרתנו היא פיתוח תחושת מסוגלות עצמית יכולות חברתיות ומודעות סביבתית, ביטוי עצמי ויזמות אישית באמצעות חקר, להצמחת בוגר ערכי ולומד עצמאי הפועל כאזרח מיומן בעידן הדיגיטלי.באשקלון פותחו 4 מודלים ייחודיים בגני הילדים-יזמי/ יצרני, דיאלוגי, תנועתי, מרחבי חיים, בכולם קיימת מעורבות פרואקטיבית של הילדים בעשייה החינוכית. הילדים יוזמים, מובילים תהליכים בתוך החברה שלהם ושותפים בקבלת החלטות בתחומים שונים, משנים את הסביבה הפיזית של הגן ומשפיעים על תרבותו. מטרת יישום המודלים בכל גני הילדים בעיר היא לאפשר פיתוח תחושת מסוגלות עצמית, יכולות חברתיות, מודעות סביבתית, ביטוי עצמי ויזמות אישית באמצעות חקר, להצמחת בוגר ערכי ולומד עצמאי הפועל כאזרח מיומן בעידן הדיגיטלי. פיתחנו ייחודיות בית ספרית במסגרת תכנית "מרחבי חינוך- אזורי בחירה מבוקרת וייחודיות בית ספרית". מינהל החינוך יחד עם משרד החינוך, קידם את הייחודיות לכל בתי הספר היסודיים על מנת לאפשר גיוון בהיצע השירותים החינוכיים בתוך מרחבי החינוך, להתאמת הצרכים הייחודיים ולדפוסי הלמידה של כל תלמיד, לאפשר לכל פרט לבחור מתוך היצע רחב של אפשרויות את החליפה המתאימה לו ביותר, להשפיע באופן ישיר על איכות חייו ולאפשר לצוותים החינוכיים קפיצת מדרגה פדגוגית והתאמת ההוראה והלמידה למאה ה-21. עד לשנת הלימודים תש"פ, שיטת השיבוץ לחטיבת הביניים הייתה באמצעות האשכולות והגושים. בשיטה זו, תלמידי כיתות ו' העולים לחטיבת הביניים חולקו לאשכולות והאשכולות נאספו ל- 5-7 גושים. כל גוש היה מוגרל ומשובץ לאחת מחטיבות הביניים. לשיטה זו היו חסרונות שלא אפשרו יצירת רצף לימודי בין בתי הספר היסודיים לתיכוניים, תלמידים שובצו לחטיבת הביניים הנמצאת במרחק רב מביתם, אי שביעות רצון של ההורים מהיעדר הבחירה".

הכל מושלם או יש דברים שטעונים שיפור?

"מערכת חינוך מחייבת אותנו להיות כל הזמן בתנועה ובהתחדשות מתמדת . יש למערכת בחינוך בעיר הישגים יוצאי דופן שזכו אף להכרה ברמה המחוזית והארצית. בין אם מדובר בזכיית בתי ספר בפרס חינוך ארצי כדוגמת בית ספר דקל ,בית ספר אסף מימון ,בית ספר עוזיאל, בית ספר אורט אפרידר, מקיף ה, ישיבת צביה ,גן יצהר ובית ספר רמב"ם. העיר משקיעה במערכת החינוך משאבים רבים כדי לאפשר צמיחה והצלחה. אשקלון מתמודדת עם אתגר בטחוני מחייב אותנו בנוסף לתת מענים פרטניים וייחודיים כדי לאפשר את ההתקדמות. בכל מערכת ששואפת למצוינות יש בה מקומות שמחייבים אותה לשפר לתקן ולייעל וזאת אנחנו עושים ללא לאות יחד עם השותפים במערכת החינוכית בעיר ויחד עם המחוז ששותף איתנו להצלחה.בסופו של יום מערכת חינוך שיודעת לבחון את עצמה, ומשקיעה את המשאבים הנדרשים כדי לייצר מענים עם השותפים ומאמינה בדרך- תשיג את המטרות".

מי הם שותפייך לדרך ואיך זה בא לידי ביטוי?

"השותפים הם רבים וכולנו פועלים ליישום החזון של ראש העיר המוביל מדיניות חינוכית ברורה שמאפשרת מענה למגוון הזרמים של התושבים בעיר, המנהלים ,הגננות ,מינהל החינוך מנהל המחוז ומפקחיו, הנהגת ההורים שיחד, בכוחות משותפים מקצועיים ותקציביים, מציבים מטרות ויעדים ויחד חותרים להשגתם".

שרה חדשה נכנסת למשרד החינוך, מה היא צריכה לדעת על מערכת החינוך ומה עוד דורש שינוי ושיפור מצד הממשלה כלפי מערכת החינוך בעיר?

"מערכת החינוך באשקלון מקדמת בברכה כל שר חינוך שנכנס לתפקיד ובהזדמנות זו אני מבקש לאחל לשרה בהצלחה למען ילדי ישראל בכלל ולמען ילדי אשקלון בפרט . אין ספק שההתמודדויות שלנו שונות ומצריכות התייחסות מיוחדת ובמיוחד לאור האתגר הבטחוני בעיר ועל כך יש לתת את הדגש. חשוב לתת לרשויות ולמנהלים אוטונומיה וגמישות. השטח מכיר ויודע לזהות את האתגרים הייחודיים ולתת מענים בהתאם".

לסיום, בנימה אישית, מה חלקה של המשפחה שלך בזכייה? 

"המשפחה היא מקור הכוח לכל אדם במסלול חייו. אני מבקש להודות לאשתי היקרה על התמיכה ועל האיפשור למלא תפקיד חשוב זה. ברצוני להודות לראש העיר, מר תומר גלאם על ההובלה ועל כך שהוא שם את מערכת החינוך בעיר בראש סדר היום.

למר רם זהבי, מנהל מחוז דרום ומפקחיו על שותפות מדהימה.למנהלות ומנהלי בתי הספר ולצוותי החינוך, לגננות ולצוותי הגןלכל עובדי המינהלה במוסדות החינוך, למנהלי ועובדי מינהל חינוך ותנו"ס, ליו"ר הנהגת ההורים וחבריו ואחרונים חביבים ויקרים מאוד תלמידי העיר אשר מסבים גאווה עצומה לעיר אשקלון.הפרס מוקדש לעיר ,למשפחתי היקרה ולמורי ורבי משה ינאי ז"ל שהיווה עבורי מצפן ועוגן ערכי ומקצועי".